‹ Takaisin Blogit-pääsivulle

Softamaailman arkkityypit

· Blogi · IT-alan teemat · Työ IT-alalla · Wilma Pietiläinen

Arkkityyppiteorian isänä pidetään psykiatri C.G Jungia, joka tutki myyttejä, kulttuureja ja tarinoita ja muodosti tutkimustensa pohjalta arkkityyppiteorian; 12 persoonallisuusmallia, jotka ovat tunnistettavissa niin ylhäällä kuin alhaalla, yksilöissä ja kollektiivisessa piilotajunnassa. Vaikka vanha C.G vetäisikin pari mutkaa teoriassaan suoraksi, ovat kulttuuri, liike-elämä ja self help-gurut sittemmin ammentaneet surutta tästä saavista. Arkkityypit ovat aina kiehtoneet minua taiteen ja viihteen näkökulmista, koska melkein teoksesta kuin teoksesta on löydettävissä kaikuja Jungin mietelmistä. Uskaltauduin siis pohtimaan, löytyisikö teknologian parista omat arkkityyppinsä. Ja löytyihän niitä!

Olemme kaikki enemmän tai vähemmän yhdistelmä sitä sun tätä, eri arkkityyppejä, skeemoja, tähtipölyä ja napanöyhtää. Jotain hauskaa on kuitenkin siinä, että edes joskus laitetaan monimutkaiset asiat siistiin riviin ja ollaan samaa mieltä siitä, että yhdistäviä asioita on enemmän kuin erottavia. Ei tästä väitöskirjaksi ole, mutta ehkä aihe kahvipöytäkeskusteluun.

Tunnistatko sinä näistä itsesi? Millainen kombo eri arkkityyppejä olet tai haluaisit olla?

1 Juniori

Juniori haluaa levittää ympärilleen hyvää ja tehdä maailmasta paremman paikan. Junioria ei ole (vielä) keitetty niin monessa liemessä, että usko prosessikuvausten toimivuuteen käytännössä olisi karissut. Juniori ei sovella, vaan noudattaa työohjetta ja tekee asiat ohjeiden mukaan innostuneesti ja oppimiskokemuksia odottaen. Juniori katsoo maailmaa niiden pastellisävytettyjen lasien lävitse, jotka konkari hukkasi liian monta iteraatiota sitten. Kaikki olemme olleet junioreita joskus ja kaikkien tavoitteena tulisi olla paluu juniorin kaltaiseksi: avoimeksi, elämänuskoiseksi ja innostuneeksi. Motto: ”Sanotaan, että motivaatio ei kestä. No, samoin on suihkussa käymisen laita. Sen vuoksi sitä suositellaankin päivittäin.”

2 Seniori

Seniori eli ”vanhempi keittäjä” pyrkii ymmärtämään maailmaa ja jakamaan osaamista eteenpäin. Seniori on nähnyt ja kokenut kaiken tai ainakin tooooosi paljon. Hän on ollut alalla 1800-luvulta lähtien ja muistelee kaiholla modeemin vinkunaa ja Mosaicin hakujen kaunista yksinkertaisuutta. Seniorin haasteena on kyynistyminen, mutta supervoimana ilmiömäinen kyky haistaa sudenkuopat ja rento tapa yhdistellä eri viitekehyksiä, teknologioita ja työskentelytapoja. Seniorin työkokemuksella tittelit ja härvelit eivät ole enää tärkeintä, vaan hän pääsee nopeasti asian ytimeen kiinni ja kaikki muu on turhaa. Motto: ”Mikään ei ole niin tärkeää kuin ketterä kehittäminen, eikä sekään ole kovin tärkeää.”

3 Konsultti

Konsultti on löytöretkeilijä ja seikkailija, joka ei pelkää tarttua uusiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Konsultti karttaa rutiineja ja tarttuu jokaiseen työtehtävään juniorin innokkuudella, mutta seniorin rentoudella. Konsultille jokainen tsäänssi on mahdollisuus. Konsultti ei viihdy samassa projektissa pitkään; hän haluaa luoda uutta, rakentaa mahdollisuuksia ja laittaa hommia jalalle. Konsultti rakastaa muiden riesoja ja hänen vahvuutenaan onkin pilkkoa hähmäisimmätkin ongelmavyyhdit toteutettaviksi osakokonaisuuksiksi ja taikoa niihin kustannustehokkaat ratkaisut. Hän on samaan aikaan salapoliisi ja psykologi, pappi ja bisnesnero. Motto: “There’s no business like code business.”

4 Yksisarvinen

IT-alan yksisarvinen on mystinen taruolento, johon törmää vain harvoin; täydenkuun aikaan Stack Overflowssa vastaamassa kinkkisimpiin kysymyksiin tai 100 vuoden välein keynote-puhujana DevConOps Hybrid Editionissa. Yksisarvinen on muutoksen käynnistäjä ja visionääri, kuten The Matrix -elokuvan Morpheus. Hän luo uutta ja kehitteleekin parhaillaan omaa esoteerista ohjelmointikieltä, jossa yhdistyvät Malbolgen kompleksisuus ja egyptiläisten hieroglyfien ilmaisuvoima. Tästä syystä hän saattaa myöhästyä palaverista tai vaikuttaa hajamieliseltä. Jos kuitenkin saat hänen huomionsa, tuossa hetkessä ratkeavat kaikki ongelmasi, sillä yksisarvisen supervoima on tehdä mahdottomasta mahdollista. Motto: “There is a difference between knowing the path and walking the path.”

5 Tuoteomistaja

Tuoteomistaja on sovelluskehityksen sankari ja soturi. Hän on kunnianhimoinen ja haasteisiin tarttuva auktoriteetti, joka korjaa vääryyksiä, auttaa heikompia ja toimii innostajana. Tuoteomistajuus ei ole titteli tai työnkuva, vaan sisäinen asenne. Jokaisen alalla työskentelevän kannattaa vaalia sisäistä tuoteomistajaansa ja pyrkiä tuoteomistajamaiseen toiveikkuuteen; ei ole niin pitkää backlogia, eikä niin bugista softaa, etteikö se ratkeaisi groomaamalla ja ketterällä kehittämisellä. Tunnelin päässä näkyvä valo ei ole ratkaisujuna, vaan tuoteomistaja, joka huhuilee tiimiään retroilemaan ja oppimaan virheistään. Motto: ”Se mikä ei tapa, korjataan seuraavalla sprintillä.”

6 Palvelumuotoilija

Palvelumuotoilija on tiimin kapinallinen. Hänelle säännöt on tehty rikottaviksi, kunhan asiakasymmärrys lisääntyy. Samoin kuin tuoteomistajuus, palvelumuotoilijuus on asenne ja sisäinen ominaisuus; haters gonna hate ja you do you. Palvelumuotoilijat uskaltavat heittäytyä ja koetella rajoja, he menevät workshopeissaan ja Gemba-kävelyillään sinne, minne yksikään ihminen ei ole vielä uskaltautunut. Palvelumuotoilijan tavoite on herättää tunteita ja havainnoida niitä, jotta hän ymmärtäisi paremmin sitä, mitä et vielä itsekään ole ymmärtänyt. Motto: ”Vain harhailemalla voi löytää uusia palvelupolkuja.”

7 Suunnittelija

Suunnittelija lisää ympärillemme kauneutta tai tekee maailmastamme paremman. He lisäävät väriä, eloa ja muotoja sinne, missä oli vain kovaa koodia. He ovat kuin hyviä haltijattaria, jotka taikasauvansa huitaisulla saavat kurpitsan muuttumaan hevoskärryiksi ja käyttäjätarinan kiehtovaksi klikkiprotoksi. Suunnittelija on luova esteetikko; hänen taikavoimansa on kuvata ideat ja innovaatiot visuaalisesti, jotta muut tiimiläiset pääsevät palaverissa kiistelemään painikkeiden väreistä ja fontista. Vastoin oletuksia, suunnittelija ei ole diiva tai suuri taiteilija, vaan hänen missionaan on luoda niin käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä, että hänen työtään tuskin huomaa. Motto: ”All you need is less.”

8 Koomikko

Koomikon arkkityyppi ei ole alasidonnainen (onneksi!), vaan heitä löytyy jokaisesta ammattikunnasta kollegoitaan ilahduttamassa. Koomikko voi työskennellä missä roolissa tahansa, mutta heidät tunnistaa hassuista meemeistä, koodin sekaan ujutetuista vitseistä ja sammumattomasta huumorintajustaan, joka puhkeaa kukkaan mitä kummallisimmilla hetkillä. Heidän taikavoimansa on tilannekomiikka, jonka avulla kuumottavat häiriötilanteet ja bugiselvittelyt ikuistetaan meemiksi konttorin seinälle ja rekonstruoidaan pikkujouluissa improvisaatioesitykseksi. Tiimin työhyvinvointia edistää eniten se, että mukana on aina vähintään yksi koomikko. Motto: ”Se parhaiten nauraa, jolla on koomikko tiimissään.”

9 Koodari

Koodari on softamaailman arjen sankari. Hän ei tee itsestään numeroa, vaan haluaa ennen kaikkea tehdä kaunista koodia ja toimivaa softaa. Koodari ei ole paalupaikalle tähtäävä sprintteri, vaan realistinen ja samaistuttava tiimipelaaja. Hän ymmärtää roolinsa osana suurempaa kokonaisuutta, eikä tarkoituksellisesti pyri sankarin saappaisiin, mutta juuri siksi hän saattaa niihin päätyä! Parhaat ja oivaltavimmat ratkaisut tulevat usein sen hiljaisimman koodarin pöydältä. Motto: ”Rekursiossa syötekokona käytetään n:ttä metodin itsensä uudelleen kutsua siinä laskentakaavassa, kun taas iteraatiossa, mitä tuo toistorakenne, tässä koodiesimerkissä for-toistorakenteessa, niin on se iteraatioiden lukumäärä se syötekoko, kun lasketaan tuota kertomafunktion aikakompleksisuutta. ”

10 Scrummari (scrum master)

Scummari on tiimin hoivaaja ja jämäkkä vanhempi, joka pyrkii auttamaan ihmisiä huolehtimaan itsestään ja välittämään toisistaan. Scrummari ratkoo ongelmat ja poistaa esteet kuin puskutraktori. Hänen missionsa on tehdä tilaa tiimille ja luoda olosuhteet, joissa ihmiset voivat loistaa. Scummarin tunnistaa etäpalaverissakin lempeän jämäkästä äänensävystä, diplomaattisista, mutta kiertelemättömistä vastauksista ja kyvystä löytää ratkaisu kinkkisimpäänkin ongelmakomboon. Scummarilla on yllättävän pitkä pinna ja lehmän hermot. Motto: ”Anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne, jotka voin ja viisautta pitää sprintin retrospektiivit alle 3 tunnin mittaisina.”

11 Johtaja

Johtajuus ei ole titteli, vaan tapa toimia. Tämä arkkityyppi on hallitsija, joka tavoittelee menestyvää yhteisöä ja ylläpitää järjestystä. Johtajan ominaisuuksia ovat itsevarmuus, järjestelmällisyys ja luotettavuus. Hän on alfasusi, joka huolehtii laumastaan; joskus tiukasti, mutta aina oikeudenmukaisesti ja suurempaa hyvää tavoitellen. Johtaja on se tyyppi, joka hätätilanteessa ottaa ohjat käsiinsä ja saa säntäilevän tiimin toimimaan yhdessä. Hän johdattaa tiimin vehreiden visioiden äärelle ja huolehtii siitä, että strategian valo virvoittaa väsyneimmänkin vänkärin. Kaikki pomot eivät ole johtajia, eivätkä kaikki johtajat ole pomoja. Motto: ”Pomolla on valtaa, mutta johtajalla on ihmiset.”

12 Arkkari (arkkitehti)

Arkkitehti on softamaailman luoja ja keksijä. Hän hallitsee systeemiajattelun ja pitää mielessään ison kuvan silloinkin, kun pipertää yksityiskohtien parissa. Hänelle luominen on itseilmaisua ja tyhjä paperi haaste: Alea iacta est ja odotapas vain! Kädenkäänteessä siinä on kuvattuna takaisinmallinnus paperista itsestään. Arkkitehtien maailma on salaperäinen ja vihkiytymättömälle vaarallinen; legendojen mukaan arkkareiden taikavoimat perustuvat myyttisiin käsikirjoituksiin, joista tunnetaan parhaiten koodeksit ”TOGAF”, ”JHS-179” ja ”Zachmann”. Näiden tekstien kanssa ei ole leikkimistä, sillä ne sisältävät suuren viisauden; miten tunnistetaan, jäsennetään, suunnitellaan ja kuvataan kokonaisuuden rakenneosat ja niiden riippuvuudet. Tätä ei suotta kutsuta taikuudeksi. Motto: ”Työ karkottaa luotamme kolme pahaa: ikävän, paheen ja legacy-teknologian.”

 

Itse olen yhdistelmä ainakin scrummarin ja juniorin arkkityyppejä. Toisinaan huomaan, että myös palvelumuotoilija välkähtelee minussa ja sen avulla olen saanut monta kinkkistä ongelmaa ratkottua (luovuus, rohkeus ja heittäytyminen!). Nykyisessä työssäni haluaisin vahvistaa konsultin ja johtajan arkkityyppejä itsessäni – ne olkoot seuraava kehityshaasteeni. Mitkä arkkityypit loistavat sinussa vahvoina? Mitkä kaipaavat vielä vahvistusta? Tai jäikö listasta jotain olennaista tunnistamatta?


Haluaisitko jatkaa keskustelua tai herättikö kirjoitukseni kysymyksiä? Tutustu profiiliini Linkedinissä ja laita rohkeasti viestiä!

One response to “Softamaailman arkkityypit”

  1. Annika says:

    Ihana teksti, love it!!
    Olen ainakin konsultti, johtaja, palvelumuotoilija ja Scrummari 😊 Olisi mahtavaa kehittää lisää Tuoteomistajan ja Koodarin ominaisuuksia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *